PROFESSOR'S PERFORMANCE IN FRONT OF NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

how to develop democratic values in fake news times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25192/ISSN.1982-0496.RDFD.V.29.II.2695

Abstract

This paper, with bibliographic review and by the hypothetical deductive method, deals with the problem related to the dissemination of false information, which interferes in the formation of public opinion and, consequently, in democracy. It is observed how this phenomenon takes force in this 21st century, and it is present in the most diverse media, in particular in the electronics, reaching many people and overshadowing the right to information. This problem was observed in the Brazilian political scenario, especially in the middle of the 2018 electoral process, in which fake news marked the campaign, bringing to the public a series of distorted values instead of cohesive proposals and well-defined strategies. In this sense, the article points out the role of the teacher in guiding his students in this universe of available information, enabling them to autonomously discern, preserve and value information that is reliable and committed to the rights of citizens and democracy.

Keywords: democracy; education; fake news; technologies of information and comunication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

JANAÍNA RIGO SANTIN, UNIVERSIDADE DE PASSO FUNDO e UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL - RIO GRANDE DO SUL

Pós Doutorado em Direito Administrativo pela Universidade de Lisboa, Portugal, com bolsa CAPES, pelo período de 8 meses (2011). Doutorado em Direito pela Universidade Federal do Paraná (2004). Mestrado em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Advogada e Professora Titular da faculdade de Direito da Universidade de Passo Fundo. Professora do Mestrado e Doutorado em História da Universidade de Passo Fundo. É colaboradora do Mestrado em Ciências Jurídicas-Econômicas e Desenvolvimento e do Mestrado em Governação e Gestão Pública da Universidade Agostinho Neto, em Luanda, Angola-África. Pesquisadora gaúcha FAPEERGS 2024/2027.

References

BECKER, Fernando. Epistemologia do professor: cotidiano da escola. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

BITTENCOURT, C. M.; RECK, J. R. Interações entre direito Fundamental à Informação e Democracia para o Controle Social: uma leitura crítica da LAI a partir da experiência dos portais de transparência dos municípios do Rio Grande do Sul. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, [s. l.], v. 23, n. 3, p. 126-153, 2018. DOI: 10.25192/issn.1982-0496.rdfd.v23i31240. Disponível em: https://revistaeletronicardfd.unibrasil.com.br/index.php/rdfd/article/view/1240. Acesso em: 30 jul. 2023.

CRISTÓVAM, José Sérgio da Silva et al. Governo Digital na Implementação de Serviços Públicos para a Concretização de Direitos Sociais no Brasil. Sequência, Florianópolis, n. 84, p. 209-242, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2177-7055.2020v43n89p209. Acesso em: 06 nov. 2022.

CUNHA, Maria Isabel. Inovações na Educação Superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Revista Em Aberto, v. 29, n. 97, p. 97-101, set./dez. 2016.

ENGISCH, Karl. Introdução ao pensamento jurídico. Tradução e prefácio de J. Batista Machado. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1964.

FREITAS, Décio. A Nova Política. Zero Hora, Porto Alegre, 23 jul. 2000. p. 17.

GUTMANN, Amy. A desarmonia da democracia. Revista Lua Nova, São Paulo, n. 36, p. 5-37, 1995. https://doi.org/10.1590/S0102-64451995000200002.

HELD, David. A democracia, o Estado-Nação e o sistema global. Revista Lua Nova, São Paulo, n. 23, p. 145-194, mar. 1991. https://doi.org/10.1590/S0102-64451991000100010.

HORTA, Ricardo de Lins. Por que existem vieses cognitivos na Tomada de Decisão Judicial? A contribuição da Psicologia e das Neurociências para o debate jurídico. Revista Brasileira de Políticas Públicas, Brasília, DF, v. 9, n. 3, p. 83-122, 2019. DOI: 10.5102/rbpp.v9i3.6089.

IANNI, Octávio. A era do globalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.

IANNI, Octavio. A política mudou de lugar. In: DOWBOR, Ladislau et al. (org.). Desafios da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998.

LÉVY, Pierre. Ciberdemocracia. Lisboa: Editions Odile Jacob, 2002.

MALISKA, Marcos Augusto. O direito à educação e a constituição. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris, 2001.

MBOTI, N. O verdadeiro ubuntu pode levantar-se, por favor? Revista Direitos Fundamentais & Democracia, [s. l.], v. 28, n. 1, p. 267-298, 2023. DOI: 10.25192/issn.1982-0496.rdfd.v28i12614. Disponível em: https://revistaeletronicardfd.unibrasil.com.br/index.php/rdfd/article/view/2614. Acesso em: 30 jul. 2023.

MORAES, José Diniz; TABAK, Benjamin M. As heurísticas e vieses da decisão judicial: análise econômico-comportamental do direito. Revista Direito GV, v. 14, n. 2, p. 618-653, 2018. https://dx.doi.org/ 10.1590/2317-6172201824.

MORIN, Edgar; LE MOIGNE, Jean-Louis. A inteligência da complexidade. 2. ed. Tradução de: Nurimar Maria Falci. São Paulo: Petrópolis, 2000.

MOURA, Maurício; COBELLINI, Juliano. A eleição disruptiva: por que Bolsonaro venceu. Rio de Janeiro: Record, 2019.

SANTIN, Janaína Rigo. As novas fontes de poder no mundo globalizado e a crise de efetividade do direito. Revista da Seção Judiciária do Rio de Janeiro, n. 25, p. 79-92, 2009.

SANTIN, Janaína Rigo. Estado, Constituição e Administração Pública no Século XXI: novos desafios da cidadania e do Poder Local. Belo Horizonte: Arraes, 2017.

SANTIN, Janaína Rigo; DAI PRA, Marlon. Série ‘O Mecanismo’ e as eleições presidenciais no Brasil de 2018: ficção como instrumento de manipulação da opinião pública. Revista Izquierdas, n. 50, p. 01-12, enero/2021. Disponível em: http://www.izquierdas.cl/images/pdf/2021/n50/art06.pdf. Acesso em: 13 maio 2021.

TOLEDO, José Roberto de. Deu no celular: fim do lulismo, campanha via smartphone e a era da desinformação. Folha UOL, São Paulo, 18 out. 2018. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/deu-no-celular/. Acesso em: 13 maio 2021.

WARAT, Luis Alberto. Introdução geral ao direito III. O direito não estudado pela teoria jurídica moderna. Porto Alegre: Sérgio Antonio Fabris, 1997.

Published

26-08-2024

How to Cite

RIGO SANTIN, J. (2024). PROFESSOR’S PERFORMANCE IN FRONT OF NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES: how to develop democratic values in fake news times. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, 29(2). https://doi.org/10.25192/ISSN.1982-0496.RDFD.V.29.II.2695