CORPORATE EDUCATION AS INSTRUMENT FOR ENVIRONMENTAL COMPLIANCE EFFECTIVENESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25192/ISSN.1982-0496.RDFD.V.29.N.I.2364

Abstract

Intellectual Capital is the essential resource to carry out the cultural transformation and to promote the adjustments and innovations necessary for the perpetuation of companies in the current competitive and demanding market for transparency and integrity. This article aims to analyze the relationship between Corporate Education and Environmental Compliance, seeking to find out if Corporate Education can be an instrument for implementing Environmental Compliance. For this research, it starts from the affirmative hypothesis and adopts the methodology of qualitative and dogmatic research, by hypothetical-deductive method, with bibliographic and documentary technique. As a result, the need to prove the integrity program for the benefits of penalty dosimetry and the relevance of implementing Environmental Compliance was verified. Also, the structuring and strategic purpose of Corporate Education was evidenced, as well as its characteristics of continuity, wide connectivity and availability. It was also inferred that the task of promoting environmental education in the business environment was due. Finally, it is concluded that Corporate Education is a skillful means to carry out Environmental Compliance, with means, methods, flexibility and records to culminate in its proper implementation, which begins with the promotion of Environmental Education itself.

Key-words: Compliance. Environmental Compliance, Corporative Education. Environmental Education.

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Author Biographies

Patrícia de Freitas Reis Vilela Ribeiro, Escola Superior Dom Helder Câmara

Acadêmica do Programa de Mestrado Acadêmico em Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável na Escola Superior Dom Helder Câmara. Advogada e especialista em Direitos Difusos e Coletivos pelo IEC-PUC Minas. Pós-Graduada em MBA em Gestão de Pessoas e Educação Corporativa pela Universidade Norte do Paraná. Pós-Graduada em MBA em Liderança e Coaching na Gestão de Pessoas. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6125-8433. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7559716459279477. Email: [email protected]

Magno Federici Gomes, Escola Superior Dom Helder Câmara

Estágio Pós-doutoral em Direito Público e Educação pela Universidade Nova de Lisboa-Portugal (Bolsa CAPES/BEX 3642/07-0). Estágios Pós-doutorais em Direito Civil e Processual Civil, Doutor em Direito e Mestre em Direito Processual, pela Universidad de Deusto-Espanha (Bolsa da Cátedra UNESCO e do Gobierno Vasco-Espanha). Mestre em Educação pela PUC Minas. Coordenador e Professor do Doutorado e Mestrado Acadêmico em Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável na Escola Superior Dom Helder Câmara. Professor Titular licenciado da Faculdade de Direito Arnaldo Janssen. Advogado Sócio do Escritório Moraes & Federici Advocacia Associada. Líder do Grupo de Pesquisa: Responsabilidade Civil e Processo Ambiental (RECIPRO)/CNPQ-BRA e integrante dos grupos: Centro de Investigação & Desenvolvimento sobre Direito e Sociedade (CEDIS)/FCT-PT, Núcleo de Estudos sobre Gestão de Políticas Públicas (NEGESP)/CNPQ-BRA e Metamorfose Jurídica/CNPQ-BRA. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4711-5310. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1638327245727283. E-mail: magno[email protected]

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Published

27-04-2024

How to Cite

de Freitas Reis Vilela Ribeiro, P., & Federici Gomes, M. (2024). CORPORATE EDUCATION AS INSTRUMENT FOR ENVIRONMENTAL COMPLIANCE EFFECTIVENESS. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, 29(1). https://doi.org/10.25192/ISSN.1982-0496.RDFD.V.29.N.I.2364